По думите на министъра връзката между образованието и бизнеса е част от развитието на регионите
Професионалните гимназии трябва да бъдат прехвърлени към общините, ако те са готови да ги приемат. Това каза на среща-дискусия „Образование и бизнес – ръка за ръка“ днес в Пловдив Николай Денков, министър на образованието и науката.
По думите на министъра връзката между образованието и бизнеса е част от развитието на регионите. Министър Денков посочи Пловдив като успешен пример за публично-частно партньорство. Според него ролята на държавата е да създаде условия местният бизнес и общините да работят заедно с образователните институции, защото това е единственият възможен начин за хармонично развитие на регионите.
По думите му бизнесът, общината и училището най-добре могат да преценят кои са професиите на бъдещето за конкретния регион и да убедят децата и техните родители да се включат в този процес. „Бъдещето е да направим гимназиите привлекателни за нашите деца”, каза проф. Денков. Според него проблемът с кадрите не е само в един бранш, а в много от браншовете на ниво средно, висше и професионално образование. „Част от този проблем идва от демографските промени. Втората част на проблема е какво да правим с децата, които завършват, дали получават най-доброто и качествено образование, което след това им дава възможност за реализация“, каза Денков.
50% от завършващите висшисти работят на позиция, която не изисква висше образование
По думите му във висшето образование вече е задвижен процес, който ще даде резултати в рамките на две-три години. Заради намаляващия брой завършващи абитуриенти и увеличаващия се брой на студентите, които държавата е субсидирала, през последните години на принципа парите са в студента, държавата е започнала да субсидира 80% от завършващите ученици. „Това е дисбаланс, а над 50% от завършващите висшисти работят на позиция, която не изисква висше образование“ добави Николай Денков.
Според него трябва да се види къде са най-големите проблеми по отношение на реализацията на студентите и да се намали приемът, защото това не е ефективно обучение за изразходване на средства на данъкоплатците. Денков посочи като пример и факта, че според статистиката само 19 % от завършващите „туризъм”, работят на позиция, която изисква висше образование. Според него е изключително важно, когато се обсъждат браншовите проблеми, да се дефинира ясно за какъв тип специалисти се търси решение.
„МОН работи и за надграждане на системата на делегираните бюджети в средното образование”, каза още министърът на образованието.
Целта е при формирането на бюджета да се добави критерий, който да отчита качеството на образователния процес в училището. По думите на проф. Денков в общообразователните училища ще се оценява напредъкът на децата, като се използва външното оценяване на входа и на изхода на съответната образователна степен. За професионалните гимназии ще се добави и компонент, който отчита реализацията на възпитаниците на съответното училище.
Адриана ГЕОРГИЕВА
Информационна агенция "Фокус"
0 yorum:
Публикуване на коментар
Всеки може да коментира по статията.